Vad ska man skriva i ett personligt brev & hur skriver man på bästa sätt?

Lästid: 3 min

Erla Andersson
Erla Andersson
Erla Andersson Erla Andersson
Erla jobbar som Content Team Coach och arbetar löpande med SEO, coachning och teamutveckling. Hon har en examen i medie- och kommunikationsvetenskap, men har även studerat retorik och företagsekonomi på GU. Tidigare i karriären har hon varit i resebranschen och restaurangchef inom fast food.
Uppdaterad 14 mars 2024

Några tips innan du börjar skriva…

Kom ihåg att sälja in dig själv

Ett personligt brev är ett komplement till ditt CV där du får möjlighet att sälja in dig själv för det jobb du söker.

Läs igenom jobbannonsen noga

Det är viktigt att du noggrant läser igenom jobbannonsen innan du skriver ditt personliga brev, eftersom du vill lyfta fram dina erfarenheter och kompetenser utifrån vad som efterfrågas i annonsen (och utifrån din kompetens givetvis).

Vad tar vi upp i den här artikeln?

Hur börjar man ett personligt brev?

Skriv en inledning som sticker ut

Det är jätteviktigt att du har en bra inledning. Fundera på hur du kan sticka ut och få personen att läsa igenom din ansökan.

Den viktigaste delen i inledningen är att…

  • Visa vem du är direkt, exempelvis med tre ord som beskriver dig.
  • Bevisa varför just du är lämpad.

Personligt brev inledning förslag

Hur ska man avsluta ett personligt brev?

Knyt ihop säcken på 1–3 rader

I avslutningen av brevet ska du försöka knyta ihop säcken och summera det du skrivit i brevet – gärna på 1–3 rader.

Få arbetsgivaren att ringa dig

Det viktigaste med avslutningen är att få med det viktigaste igen och samtidigt få läsaren att ringa upp just dig för att vilja veta mer. Tänk: summering och nyfikenhet!

Personligt brev avslutning förslag

Hur långt ska ett personligt brev vara och hur många ord ska det innehålla?

Max 1 A4-sida

Ett personligt brev bör vara max 1 A4-sida (ca 500 ord), men det får gärna vara kortare än så. Många rekryterare uppskattar korta och tydliga texter som är enkla att skumma igenom.

Det viktiga är att texten du skriver är…

… Lätt att hänga med i.

… Intresseväckande, så man vill fortsätta läsa. Du får då personen som läser ditt brev att bli intresserad av just dig och dina egenskaper, något som gör att en intervju kan ligga nära.

… Visa med exempel från tidigare jobb för att göra ditt brev mer intressant och samtidigt undvika att hamna i klyschträsket.

… Tänk på att hela tiden sammankoppla det du skriver med vad du har med i ditt CV.